PPC reklama na konkurenci
- Milan Svašek
- 16. 10.
- Minut čtení: 3
Obrátil se na nás klient s dotazem, který obecně řeší každá firma v situaci, kdy na trhu začne být důležitým hráčem. Při vyhledávání jejich firmy na Googlu či Seznamu vyjede inzerát konkurence. Dá se s tím něco dělat?
Po poradě s právníky
Naše agentura není právní instituce, takže veškeré závěry neberte jako právní rady, ačkoliv podstata tohoto článku byla právně konzultována v souladu se zájmem našich klientů.
Co tedy víme?
Pravidla PPC vyhledávací inzerce jsou taková, že můžete cílit na libovolná klíčová slova, jediné, co nesmíte, je zmiňovat v inzerci konkurenci — ani naznačovat — protože to by vedlo k tomu, že se za konkurenci vydáváte, parazitujete na ní a cíleně matete klienta.
Pokud nikde v inzerci není zmínka o konkurenci, můžeme tvrdit, že náš název jako klíčové slovo využívá a můžeme mít pravdu. Ať už to dělá přímo zadáním v systému, nebo pomocí algoritmů, neboť i takto dnes celá řada inzerce funguje. Ale to je tak jediné. Legislativa to nezakazuje, nezakazuje to ani Google. V rámci soudních sporů velkých brandů s Googlem došlo i k závěrům, že ani Google za tuto situaci nenese zodpovědnost.
Přirovnal bych to k situaci, že když si koupíte billboard na hlavní cestě ke konkurenci a dáte si tam svou reklamu a konkurence (a jejich zákazníci) kolem toho budou jezdit, je to sice nemilé, ale řešit to daná firma může s poskytovatelem a majitelem toho billboardu, potažmo pozemku. A apelovat na odstranění – což majitel neudělá, protože z toho nemá zisk (podobně jako Google).
Případně si vedle koupit jiný billboard. To po vás v podstatě chce Google, který i na základě soudu došel k závěru, že to není jejich starost, ale nebrání vám nastavit si podobné kampaně na vaše klíčová slova a konkurenci z reklamních pozic vytlačit (skrze aukci).
Stejně tak nic nebrání na internetu otevřít článek třeba na garaz.cz s recenzí na nové sportovní auto renomované německé značky a dát tam bannery na jiné auto třeba italské renomované značky — prostě jste si jen zaplatil ten reklamní prostor. A pokud nemáte reklamu v podobě „Naše auto z Německa je rychlejší než toto auto z Itálie.“, tak na to nemůže nikdo nic říct. A můžeme pokračovat, v televizi můžete mít v reklamním spotu dva konkurenční prášky na praní… Opět to Seznam nebude s vámi řešit, prodali reklamní prostor, kdo si koupil, je jeho věc a podstata sdělení, pokud nenapadá konkurenci a splňuje pravidla reklamy, může být libovolná.
Mohu tedy něco udělat, abych nesoutěžil s konkurencí?
V případě bannerové kampaně si můžete koupit daný reklamní prostor a doufat, že se tam konkurence nedostane, ale v podstatě vzhledem k enormnímu výdeji velké škály reklam je to skoro nemožné. Podobně jako v televizi nekoupíte (jako asi můžete, ale nikdo nedělá) v rámci reklamního okna všech řekněme 20 spotů, tudíž mohou během těch pár minut jet reklamní spoty na tři různé banky.
Jediné, co v podstatě můžete v rámci PPC vyhledávací reklamy, je registrovat si u Googlu či Seznamu reklamní název vaší firmy/značky a pouze tehdy můžou na to spojení inzerovat pouze ti, co mají dané oprávnění. Je to de facto forma ochranné známky zapsané u poskytovala reklamního prostoru.
Například „adidas“ je registrované klíčové slovo a pokud vám přímo firma Adidas a.s. nedá oprávnění na toto slovo inzerovat, Google tuto inzerci obratem zamítne, respektive ji ani nespustí.
Slovo závěrem — v rámci zachování třeba kolegiality a nedělání si starostí jsou firmy, které se z konkurenční inzerce stáhnou — ale to už je jakoby na nich. Konkurenční boj je jedna z forem, jak se dostat k zákazníkům. I na naši značku inzerují konkurenční firmy a do jisté míry nám to lichotí, neboť nás vnímají jako konkurenci.
Pokud řešíte v rámci firmy konkurenční inzerci, neváhejte se na nás obrátit, rádi vám pomůžeme.




Komentáře