top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraMilan Svašek

Hodnotíme rok 2023 a vyhlížíme 2024

Náročný. Tímto slovem bychom my i naši klienti označili rok 2023. Ale v jeho závěru můžeme říct, že dopadl dle očekávání. Obchodní výsledky sice stagnovaly, ale nezaznamenali jsme napříč většinou oborů zásadnější propady, a pokud, byly do deseti procent. To nemění nic ale na faktu, že bylo třeba manévrovat napříč marketingovými rozhodnutími, které pokud byly realizovány chybně, tak začaly řadě firem lámat vaz a budou v dalších letech zásadní, pokud se firma chce udržet konkurenceschopnou.


Za zásadní faktory považujeme.


Cenotvorba


Uživatelé se nám v covidových letech naučili nejen nakupovat online, ale hlavně se naučili efektivně nakupovat. Masivní růst srovnávačů cen, jako je Heureka a Google nákupy, je důkazem toho, že uživatelé si opravdu uvědomují, že často výrazně levnější zboží je na dosah během dvou kliknutí a využívají toho.


To vede k zásadnímu trendu - narovnávání marží napříč e-shopy. U služeb to je pochopitelně složitější, u některého zboží též, jmenovitě třeba nábytek, ale u standardního srovnatelného zboží je třeba reflektovat to, že cena vyšší odhadem o 10 % nad konkurencí, může vést ke ztrátě konverze.


V tuto chvíli přestává hrát roli brand. Dlouhodobým trendem, který jsme nikdy nepodporovali, je brandování e-shopů s přeprodejem zboží bez přidané hodnoty, což se nyní ukazuje. Naopak právě přidaná hodnota v podobě kvalitnějších služeb, lepšího servisu, dopravy a dalších prvků, které konkurence nenabízí, nebo v nižší kvalitě, bude tím důvodem, proč u vás zákazníci budou dlouhodobě nakupovat. Za předpokladu, že se naplní premisa srovnatelné ceny.


Dohledatelnost


Mít skvělé ceny, usměvavé prodavače a odeslání zásilky do 30 minut od objednání je skvělé, ale kriticky nefunkční, pokud o vás nikdo neví. Tím hůř, pokud to stejné má konkurence a tu najde zákazník dřív. Vyhledávací inzerce letos poměrně dost zdražila, přičemž je nadále třeba reflektovat to, že její cena by byla minimální, kdyby nebyla navázaná na aukční systém.


Přivést ve správný čas správného zákazníka, který má zrovna peníze na to, co nabízíte, je důležitější než kdy dřív. Letos nám odpadly spontánní nákupy, neutrácí se, kdo nakupuje, tak jednoduše už ví, co si jde koupit a hledá, kdo mu to prodá - rychle, levně a kvalitně.


A buď jste to vy, nebo to je někdo z dalších několika desítek konkurentů. Nebo i výrazně méně konkurentů, ale potom se připravte, že čím menší konkurence, tím náročnější aukce. Nakonec i v reálném světě na Moneta nepřihazují tisíce lidí.


Dělejte to chytře


Pokud to shrneme, máme za letošek uživatele, kteří umějí lépe hledat na internetu, tím pádem tlačí na cenu, za kterou jsou ochotní nakoupit (a vaše konkurence tlačí na cenu, za kterou je ochotná prodat). Zároveň ale těchto uživatelů ochotných nakoupit výrazně ubylo a změnilo se jejich nákupní chování v tom smyslu, že se prohloubila propast mezi uživateli "mám moc peněz, nakoupím ihned" a těmi "nemám vůbec peníze, nakoupím, až to bude kriticky nutné". A my potřebujeme hlavně co nejvíce přivádět tu první skupinu, a co nejlevněji oslovovat skupinu druhou.


Do toho se svět zavedených e-shopů otřese pokaždé, kdy na trh vstoupí Allegro, Kaufland, Temu a další hráči, o kterých před rokem nikdo neslyšel, ale jen šuškandou získají tak silné brandové povědomí, které nemají ani e-shopy s milionovými investicemi v brandovém marketingu.


V těchto veletočích a v krizi obzvlášť, se nakonec ukazuje, které firmy dělají marketing, a které dělají výkonnostní marketing a zároveň jsou schopny strategicky reflektovat nejen to, že je nějaké ChatGPT a samé chytré nástroje, ale hlavně ekonomicky přemýšlet nad tím, kam se svět internetového marketingu vyvíjí a co je opravdu správný a logický krok, který firmu posune dlouhodobě dál. A to dlouhodobě, protože naneštěstí přibývá firem, jak jsme se v tomto roce několikrát přesvědčili v rámci nových klientů, které marketing nesměřují už delší čas efektivním směrem, neefektivně plýtvají zdroji, a právě v těchto kritických letech začínají výrazně zaostávat za konkurencí.


Pokud ale odbočíme, tento trend vnímáme i v rámci společnosti. A je zkrátka jistá sebereflexe plynoucí z toho, že pokud něco děláme, ještě nutně neznamená, že to děláme správně a efektivně. Naše společnost do jisté míry ovlivněna sociálními sítěmi se dostává do pasti, kdy efektní převažuje nad efektivním a autor by ještě rád použil jeho oblíbené: myslet neznamená vědět. A vypůjčím si ještě moje oblíbené od Sokrata: Čím více vím, tím víc vím, že nic nevím. Což není alibistické tvrzení, ale absolutní sebereflexe vycházející z faktu, že čím více pohledů aplikuji na problém, o to více pohledů se mi otevře a o to větší šance je vybrat ten správný. Kdo neprozřetelně volí jen jeden pohled, zásadně riskuje to, že vybere ten špatný.


A my vám za tým OlforWeb do roku 2024 přejeme bystrý úsudek, který vaše podnikání v následujících letech nasměruje k prosperitě a pokud budete kdykoliv váhat, jestli neustále nevstupujete to stejné řeky, neváhejte nás kontaktovat.



22 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comentarios


Los comentarios se han desactivado.
bottom of page