top of page
Vyhledat

Hodnotíme rok 2022 a vyhlížíme 2023

  • Obrázek autora: Milan Svašek
    Milan Svašek
  • 26. 12. 2022
  • Minut čtení: 4

Přežili jsme velmi turbulentní a náročný rok. A to s vyhlídkou, že nás čeká ještě mnohem horší rok. Nemluvíme teď o naší agentuře jako takové, ale citujeme slova řady našich klientů, které tyto pocity sdílejí. Pojďme si letošek trochu rozebrat, co ho nejvíce ovlivnilo a co nás čeká v roce dalším.


Vystřízlivění po dvou letech


Nelze začít jinak než tvrdou realitou – e-commerce neroste tak rychle, jak se očekávalo, zároveň se musí vyrovnat s celkovou ekonomickou krizí, která je a bude. Roky 2020 a 2021 byly spíš anomálií, nikoliv pravidlem a menší firmy, které v tomto roce do byznysu vstoupily, mají nyní nemalé problémy. Bezhlavé utrácení do reklamy se ukázalo často jako chybná cesta a ještě více se rozdělily nůžky mezi tím, jestli firma do marketingu investuje efektivně, nebo jen „nějak investuje“.


Spousta firem pomyslně usnula na vavřínech toho, že mýtická slepice nazvaná „lockdown/covid19/jak chcete“ ponese zlatá vejce neomezeně dlouho a řada z nich musela v průběhu roku prudce šlápnout na brzdu a vrhnout se do nejistoty, jak vlastně postupovat dál. Na to se bohužel navezla celá řada rádoby odborných rád ze všech stran a ačkoliv reálně nikdo neví, co a jak, o to více názorů. Předchozí roky marketingové agentury nahrávaly jednu sofistikovanou analýzu toho, jak firmu vytáhly z nuly na sto za tři sekundy s pětníkem v kapse, nyní je ticho po pěšině a na spadnutí je pomyslná válka nad tím, jestli za problémy může konzultant PPC, SEO, sociálních sítí nebo je chyba u webaře. Kdo má rozhled napříč obory, nehledá chybu na jedné straně, ale komu začíná téct do bot, ten nejvíce haleká.


K tomu přidejme dvě velké události ve světě analytiky dat. První je nová cookies lišta, která reálně narušila tok dat ze 30-70 %, záleží na webu. To zvýšilo nároky na vyhodnocení dat jako takových, nyní už se nelze spoléhat pouze na dané koeficienty, hodnoty konverzí v systémech, ale je třeba více řešit reálné prodeje u klienta a strategii jako takovou. My tento koncept řešíme už dlouhé roky, i díky pravidelné konzultaci s našimi klienty face to face, ale agentury zvyklé pouze na tok dat, ze kterých reportují nějaké číslo, nyní k těmto číslům nesměřují, a dostávají se do iluze toho, že čísla sice nějak vychází, ale klient neprosperuje, případně nesměřuje tam, kam potřebuje.


Do toho vstoupil další faktor – ještě větší tlak na automatizaci inzerce. Google uvedl nové, ještě lepší chytré kampaně, které s minimální námahou budou plnit vaše cíle, stačí se pouze dívat, jak to čerpá kredit. My z podstaty chytré kampaně neodsuzujeme, automatizace představuje vždy nějaké ulehčení, ale zároveň respektujeme jistou ekonomickou souvislost toho, že pokud mají všichni stejné podmínky, nedosáhne nikdo adekvátního vítězství. Snaha o totální unifikaci je sice demokratická, ale není kapitalistická – aplikováním simulace jízdních vlastností na stejná auta v závodě povede k tomu, že nikdo nevyhraje, což je sice idealisticky krásné, ale demotivační a dlouhodobě nefunkční. Automatické kampaně představují pro analytiky a marketéry další berličku, jak nastavit za půl hodiny něco, co nepotřebuje dohled a měsíčně vyhodí nějaké číslo, které klient chce, ale zároveň už s ním nemusím trávit diskuzi nad tím, jestli skutečně prosperuje a poráží konkurenci. Celá marketingová strategie se umocní na jedno číslo, ke kterému směřujeme nezávisle na okolnosti. Modelově náš příklad s autem – pokud náš simulátor dojede v předepsaný čas 1 minuta a 15 sekund, je to naplnění cíle, ale jestli tam ostatní auta byla o pět sekund dřív, nevyhráváme.


Nejvíc smutné na tom ale je, že tento model ignoruje další fakta potenciálního zlepšení – nedává nám další informace o tom, jestli není něco špatně na webu, nemůžeme se spoléhat na jiné reklamní systémy, organickou návštěvnost či práci s brandem. Výkonností marketing touto metodou směřuje upřeným pohledem k magické hranici, kdy reportujeme jen to jedno číslo, které klient chce, my ho dodáme s minimálním úsilím s poslanou fakturou a budeme tak činit, dokud závod neprohrajeme. Poslední zhasněte.


Co nás čeká v příštím roce


Dvě slovy – hodně práce. Což je vskutku alibistické tvrzení, ale potvrzuje pouze to, co se odehrálo v roce letošním. I přes veškerou snahu o automatizaci a usnadnění si směřuje z našeho pohledu marketing hlavně k tomu, aby se začalo opět více nad ním přemýšlet, řešit a konzultovat. Věci, které 2020 a 21 poměrně efektivně fungovaly, se v roce 2022 zasekly a roztočit jejich kola neznamenalo jen nečině koukat a krčit ramena, ale opravdu jít do hloubky problému, analyzovat momentální řešení a zvážit lépe jejich přínos a hlavně efektivitu. Firmy, které se upnou k neefektivním řešením budou mít velice složitou pozici, která se ještě vystupňuje tím, jak moc se zahustil reklamní prostor na internetu.


Jakkoliv si to řada firem nechce připustit, internet a inzerce zde je extrémně důležitá, ale byť internet je v podstatě neomezený prostor, pro prostor reklamní to neplatí. Google či Seznam samozřejmě chtějí dát prostor všem, a mohou, ale nakonec rozhodnou jen finanční zisky, kdo ten prostor skutečně dostane a opět se dostáváme k tomu, že sice každý má možnost si udělat nějakou reklamu na internetu, nyní jednodušeji a automatizovaněji než kdykoliv dřív, skutečně efektivní reklamu bude mít čím dál méně firem.


Poslední tři roky jeli všichni v čele závodu, poslední rok už se ukazuje, že se blíží závěrečná rovinka a někteří nestačí. Letos se bohužel rozhodne o tom, kdo závod nedojede. Váš byznys je vaše auto, finance na marketing je palivo, které máte v nádrži a konzultant marketing nutně nemusí toto auto řídit, ale má lví podíl nad tím, jestli šetří palivo v klesání a efektivně přidává na rovince.


My tímto děkujeme stále rostoucímu počtu klientů, kteří nám v tomto důvěřují a pracujeme na tom, abychom jim nabídli ještě lepší služby. Snad jako jedni z mála jsme v letošním roce nezdražovali, snad jen minimálně, ale o to více jsme pracovali na zkvalitnění našich služeb a věnovali jsme našim klientům to nejcennější, co máme – více času. Ještě jistá kapacita zbývá, byť jí není málo, ale pokud chcete probrat vaše řešení a jít cestou vyšší efektivnosti, agentura OlforWeb je zatím stále k dispozici. Přejeme vše nejlepší v roce 2023.

 
 
 

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.

Firma OlforWeb s.r.o., jako správce osobních údajů, zpracovává na těchto webových stránkách cookies. Více se dozvíte v Ochraně osobních údajů.

©2025 by OLforWeb

bottom of page