top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraMilan Svašek

Tvorba webových stránek či e-shopu

Nečekejte od tohoto příspěvku rozsáhlý manuál, po jehož přečtení budete mít takřka hotové webové stránky, potažmo funkční e-shop. V tomto textu se zaměříme na problematiku kvalitních webových stránek (a webem v tomto textu budeme myslet i e-shop) z pohledu nejen klientova očekávání a nakolik jeho očekávání může splnit tzv. "krabicové řešení webu".

 

Důležitá poznámka na úvod


Autor příspěvku není webař, v kódování webu se vyzná jen velmi okrajově a ačkoliv si třeba tento web tvořil sám, jedná se o šablonové řešení. Ale za svou praxi už se podílel na tvorbě několika webů z pohledu uživatele a funkčnosti, zároveň velmi často pro své klienty řeší komunikaci s webaři, tudíž si troufá říct, že "ví, jak to chodí".


Web z pohledu programátora, majitele a uživatele


Pokud se rozhodnete pro tvorbu nového webu, a to nejčastěji z důvodu, že starý už neobsahuje funkce, které by se vám hodily pro váš rostoucí byznys, případně potřebujete modernější design, doporučuji se zaměřit na tři základní pohledy, a dle nich definovat své požadavky na nový web.


Programátor


Se bohužel dlouhodobě ukazuje jako největší problém, se kterým se klienti potýkají, na druhou stranu zcela respektujeme skutečnost, že kvalitní programátor velmi dobře zná svou cenu.


Při výběru programátora či týmu, který se bude starat o vaše webové stránky, doporučíme velmi pečlivě si vybrat tým, který je opravdu schopen udělat stránky tak, jak je potřebujete a nadefinujete, aniž byste museli dělat kompromisy, které vás budou později mrzet. Velmi důležitá je úvodní analýza funkcí, které by měl web obsahovat, tudíž se neváhejte inspirovat u jiných webů, a trvejte na jejich umístění do webu hned při založení, případně si dohodněte podmínky, za kterých budou programátoři dodatečně pracovat na vašem webu.


Častým problémem není ani tak to, že by webař nevěděl, jak danou věc na web doprogramovat, ale vágní definice celého problému. V tomto případě rádi klientovi pomůžeme a komunikaci povedeme za něj, případně pomůžeme s výběrem vhodného programátorského týmu.


Dále z praxe velmi doporučujeme si s webaři nastavit od začátku podmínky dodatečných úprav webu, jejich časový rozsah a orientační cenu za implementaci. Jen tak předejdete rozhořčení nad tím, že na webu nejsou funkce, které velmi potřebujete (a to nezřídka pro účely SEO či inzerce, jako jsou například kvalitní XML feedy), a jejich dodělání nejen dlouho trvá, ale i poměrně hodně stojí.


Majitel


Z pohledu vlastníka webu to budete jen vy, potažmo vaši zaměstnanci, kdo se bude pohybovat v administraci webu a provádět dílčí úpravy webu, ale i přidávat nové produkty. Z našeho pohledu je vždy lepší mít vyšší míru kontroly nad webem a jeho obsahem.


Počítejte s tím, že web tvoříte na několik let, ale váš byznys se může měnit mnohem rychleji. Máte-li na webu fixně napsané "doprava nad 1 000 Kč zdarma", může to platit teď, ale za rok může být situace jiná. Banner se zbožím na úvodní straně, které je teď váš největší zimní hit, v létě být nemusí a budete chtít banner změnit. A bohužel jsem se setkali i s klienty, kteří sami nemohli změnit ani úvodní bannery.


Ideálně u všeho, co je na webu, si položte otázku, jestli to budu někdy muset editovat a jestli můžete, předejdete situaci, kdy vás úprava otvírací doby bude stát 2 000 Kč + DPH za práci programátora.


Uživatel


By měl být vždy na prvním místě, ale často je až na tom posledním. Bohužel se stále setkáváme s weby, které jsou uživatelsky poměrně nepřívětivé a zmatečné, protože vychází z interních postupů firmy, jako je například těžkopádný systém skladové dostupnosti. Z našeho pohledu není nutně žádoucí aby, uživatel na webu strávil dlouhé minuty, to vždy může, pokud si chce přečíst další informace či podrobně prohlédnou nabídku e-shopu, ale vše důležité o ceně službu/produktu, dostupnosti, dopravě a platbě by měl zjistit co nejdříve a co nejjednodušeji.


Zvláště pro e-shopy je potom nutné vzít v potaz to, že nejenže více lidí nakupuje přes mobilní telefony, ale čím dál více na e-shopech nakupují i lidé, kteří tak dříve nedělali, protože na to nebyli zvyklí. Jinak řečeno, dnes na internetu nakupuje a poptává každý, ale ne každý má deset let zkušeností s tím, jak nakupování na internetu funguje.


Osobně si myslím, že není nutné klienta utopit ve spoustě animací a vizuálních efektů, které mohou odvádět pozornost od důležitých sdělení, jako například že k produktu máte prodlouženou záruku.


Praxe často ukazuje, že o úspěchu webu nutně nerozhoduje banner na každé volné ploše a nespočet technických vychytávek, ale funkce, které uživatele co nejvíce usnadní procházení webu.

 

Vím co chci, dá mi to krabicové řešení?


Jsme názoru, že krabicová řešení webů jsou dlouhodobě vnímána jako levné řešení pro malé firmy. Po letech praxe si to nutně nemyslíme a spousta velkých e-shopů přecházející například na řešení Shoptetu, začíná těžit z toho, že za relativně nízké náklady mají přístup k obrovské paletě funkcí, které si mohou tvořit a upravovat podle sebe. A to vše prakticky ihned, a mohou se zároveň spolehnout na velkou programátorskou podporu.


Pokud jste velká firma s vysokým rozpočtem na web, zřejmě doporučíme výběr kvalitního a prověřeného týmu s místem na trhu, na který se budete moci spolehnout nejen při tvorbě webu, ale hlavně následující roky, kdy web poběží a vy ho budete potřebovat upravovat. A buďte si jistí, že úpravy budou časem potřeba.


Ale jestli jste menší či střední firma, která chce kvalitní řešení za rozumné peníze, které budete mít plně pod kontrolou a zároveň se bude samo vyvíjet a aktualizovat, neváhejte sáhnout po krabicovém řešení.


Potřebujete-li v této otázce pomoci, případně chcete přímo asistenci při tvorbě "krabicového řešení", neváhejte se na nás obrátit a vymyslíme to nejlepší pro vás.


16 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page