V kontextu dnešní složité a nejisté doby se často nabízí základní otázka: "Proč to vlastně děláme?" Základní matérie je samozřejmě hluboko ukrytá v teoriích Darwina a Dawkinse, ale pravděpodobně to zaprvé nikoho nezajímá, zadruhé jsme právě ztratili polovinu čtenářů. Odpovědí pro tu druhou polovinu budiž to, že musíme platit účty. A ty nemusíme platit jen my, v agentuře, ale ty pochopitelně musí platit i naši klienti.
Všímáme si, že častý rozpor mezi firmou a marketingovou agenturou je v pominutí základní premisy, tedy že reklama se dělá z jediného důvodu, tedy generovat zisk, ať už v dlouhodobém, nebo krátkodobém výhledu. O tom jsme psali zde. Marketing, který klienta stojí peníze a žádné negeneruje, je z našeho pohledu chybný marketing, ať už je zabalený do sebevětších gest, pozlátka luxusní grafiky a rozmáchlých frází, které na jednom konci věty řeší válečné zločiny, na konci druhém problémy genderu. Aniž bychom chtěli tyto problémy umenšovat, je na místě si ale vždy říct, jestli to, co děláme, děláme pro zisk.
Právě v této době, kdy netušíme, co bude za týden, natož v příštím kvartále, je z našeho pohledu ještě důležitější držet se této premisy a směřovat marketing klienta do co největší ziskovosti s ohledem na co nejmenší riskování. Krize, ekonomická a nyní i vojenská, představuje největší výzvu pro každého marketingového stratéga, a to nejen v ohledu na to, že každá objednávky či poptávka služby je boj, ale hlavně v tom zkrotit své ego a svou potřebu oslňovat kreativitou. Marketing, to jsou hlavně data, nelze udělat "A" a kochat se, jak pěkné "A" je, protože je nutné mít na paměti, že každého zajímá, jaké z "A" plyne "B".
Bohužel jsme názoru, že spousta marketingovou agentur nevnímá svou práci jako službu vedoucí k zisku klienta, ale jako továrnu na něco, co vypadá sofistikovaně a hrozně cool. Marketing není cool, marketing je neustále chození kolem kostek domina, kde ubíráte a přidáváte jednotlivé dílky a snažíte se postavit co nejdelší řadu, aniž by vám to celé spadlo. Neboť je extrémně nákladné začít stavět znovu. A pokud zůstaneme u této metonymie, je podstatnou mít co největší řadu, nikoliv dávat k sobě ty nejhezčí dílky.
Pojďme ale k meritu věci. Když se ohlídneme na naše klienty, s velkou řadou z nich jsme urazili obrovský kus cesty, z malé řady kostiček se stala velká řada, která se úspěšně táhne. A s velkou řadou z nich jsme už překonali větší i menší krize, a vyšli jsme z nich vítězně, což nás naplňuje optimismem proti bouři, která se na nás nyní žene. Pro některé naše klienty to bude první velká bouře, ale našim cílem je, aby ji tito klienti ustáli. Neboť naše vize jsou naši klienti, pouze oni určují to, jak dobří jsme my. Jsou jediným průkazným ukazatelem toho, jestli to děláme dobře, a toho se snažíme držet. Našim cílem není plácat se po ramenou, jak velcí jsme, jak dobré máme fotky, web, ani blog, který aspiruje na Pulitzerovu cenu. Za nás musí hovořit naše práce, a naše práce jsou finance, které končí na účtech našich klientů, je to jejich růst, jejich spokojení zaměstnanci, kteří dostávají výplatu, protože se firmě daří. A potom děláme svou práci dobře, a plníme svou vizi.
Comments