Vyhledat
  • Milan Svašek

Hodnotíme 2021 a vyhlížíme 2022

Na úvod bychom chtěli poděkovat všem našim klientům za důvěru v roce 2021!


Byl to extrémně náročný rok. První kvartál ovlivněný lockdownem přinesl extrémní nárůsty objednávek. Ve druhém kvartálu se takříkajíc začal lámat chleba a skoro z ničeho jsme spadli do jedné z nejhorších letních sezón za poslední roky. Během září začal velmi pozvolný nárůst poptávek, který ale nedosáhl očekávání. A co se předvánočních prodejů týče, tak vyhlídky nejsou zcela pozitivní.


Nákupní akce Black friday dle článku na focus-age.cz a odkazovaného výzkumu hodně napověděla o momentálním vývoji online prodeje. Uživatelé hledali více než loni, ale nakoupili o cca. 30 % méně. I přes velké promo akce lze tedy nákupní víkend označit v podstatě za zklamání. (https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/navstevnost-e-shopu-na-black-friday-prekonala-lonsky-rekord-o-14-2----online-prodeje-velkych-kamennych-hracu-vsak-klesly-o-tretinu__s288x16357.html)


Naše interní závěry jsou velmi podobné. Je zřejmé, že se během lockdownu naučili nakupovat online i ti, kteří do teď tento způsob neupřednostňovali, zároveň si ale myslíme, že se zvýšila uživatelská schopnost nakládat s informacemi o obchodních nabídkách. Jinak řečeno, myslíme si, že si uživatelé před nákupem více ověřují data o serióznosti firmy (pozitivní recenze, sociální profily, reference) a hlavně více hledí na cenu.


Největším úkolem pro rok 2022 tedy bude přesvědčit zákazníky, že za své peníze dostávají co největší míru péče a pomoci. Společenská nálada je dle našeho mínění na bodu mrazu a negativních zpráv je až příliš. K tomu se za poslední roky marketing přesunul hlavně do sféry velkohubých prohlášení o obrovských slevách, které prakticky nikdy nekončí a jen hlupák právě teď neutrácí další peníze.


Myslíme si, že by se marketing měl vrátit zpátky k základní premise – neprodáváme věci/služby, abychom JEN vydělali, ale abychom pomohli vyřešit lidem jejich problémy (a potom až vydělali).


Rok krize považujeme vždy za skvělou příležitost jak upevnit pozici na trhu, potencionálních zákazníků může být méně, ale o to hodnotnější mohou dlouhodobě být. Je třeba je pečlivě sbírat a dát jim pocit, jak moc jdou pro nás důležití. Perfektní dohledatelnost, se kterou našim klientům pomáháme velmi efektivně, je důležitá. Soustředění se na to, v čem jste silní, na čem máte nejlepší cenu, dostupnost a znalosti, bude mnohem důležitější než dříve. Myslíme si, že je vhodné nepropadnou hysterii a snažit se o masivní kampaně za každou cenu, což je příkladem momentálního Black friday, neboť zákazníci jsou akcemi unavení, a zároveň jsou i chytřejší, tím spíš, když každou korunu dvakrát otočí.


Výkonností marketing stojící na pevných nohách podpořený kvalitní komunikací (ať fyzicky či přes sociální sítě), by měl být základem. Bezhlavé investice do různých nárazových kampaní (online, print, rádio či inluenceři) bez jasného rozmyšlení, se nemusí vyplatit, ačkoliv je vysoce pravděpodobné, že majitelé těchto mediatypů se nás budou snažit přesvědčit o opaku. Více než kdy jindy zvažte, co od dané kampaně očekáváte za výsledky a jestli děláte reklamu výhradně sobě, nebo i někomu jinému.


Chcete v příštím roce správně investovat do reklamy? Rádi s vámi probereme ideální strategii pro váš byznys.

13 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše