Facebook a obecně reklama na sociálních sítích se opět stává velkým tématem. Řekli bychom, že to poměrně souvisí s tím, že lockdown spoustu lidí uvěznil doma v dosahu počítače či mobilu, což mohlo vést ke zvýšené aktivitě na sociálních sítích, které víc než kdy jindy představují komunikační spojení se světem. Vedle toho jsou sociální sítě velké mediální a mocenské téma, s čímž je třeba počítat i do budoucna. Zákaz Twitteru pro Trumpa vyvolal bouřlivou diskuzi na téma, komu sociálně sítě patří a jak velký vlastně mají vliv? Pojďme se podívat na tento vliv z hlediska inzerce.
Co reklama na sociálních sítích umí?
Řečeno pár slovy: cílit na přesně nadefinovaná publika.
Výborně to definuje dokument Netflixu Sociální dilema – cokoliv Facebooku (Instagramu, Twitteru atd.) sdělíte, to použije k analýze toho, kdo jste a co vás zajímá.
Všechna data jsou samozřejmě anonymní, ale v podstatě velice přesná.
Facebook je sbírá nejen na základě dat, které mu sdělíte (bydliště, vystudovaná škola, práce), ale i aktivit: vámi sledované stránky, lajkované příspěvky atd.
Níže je nadefinované publikum lidí starších 60 let, kteří žijí v Olomouci, mluví česky a zajímá je alternativní medicína.
Těchto lidí je méně jak 1 000, pokud zvýšíme dosah na Olomouc a 40 km do okolí, je jich asi 2 400.
Nevím, o jaké lidi se jedná, ale mohu na ně poměrně úspěšně zacílit s vitamíny, které zvýší jejich imunitu proti koronavirovým onemocněním – nadefinovat takové publikum mi zabralo asi 2 minuty a může to provést kdokoliv, kdo si bezplatně založí reklamní účet.
(Poznámka: není vyloučeno, že podobná reklama bude mít přísná pravidla schvalování, což platí pro vybrané kategorie produktů, jako jsou léčiva, zbraně, návykové látky atd.)
Z hlediska všech reklamních systémů, vedle toho Ads od Googlu a Sklik od Seznamu, mají sociální sítě nejlepší platformu, jak definovat publika a vše se dá efektivně kombinovat, dá se definovat věk, pohlaví, lokalita, práce, plat, ale hlavně zájmy.
Chcete teenagery, kteří mají v okolí Olomouce rádi fastfoody? Není problém, vybrali jsme si hned čtyři.
Jak se toho dá využít?
To už je poměrně zřejmé. Platí zde otřepaná parafráze Sun-C' – poznej svého nepřítele, vyhraješ válku (Umění války, Sun-C', cca. 500 BC).
Ne že by náš zákazník byl náš nepřítel, ale přimět ho k nákupu či poptávce bojem určitě je.
Vžijme se do situace pouličního prodejce parfémů. Vídáme je v každém obchodním domě, oslovují lidi poměrně naslepo, ačkoliv ne nutně, určitě si vybírají. (Například mě ne, protože se mračím a zrychlím, pozn. autora) Pokud by ale v davu nad lidmi svítily cedulky typu: tato žena má ráda módu a kosmetiku, má přítele, zajímají ji seriál Sex ve městě, tak to velmi usnadní výběr a zvýší šanci prodeje. Na(ne)štěstí toto umí jen anonymní sociální sítě.
Jak tyto lidi najít, to jsme si ukázali, potom už jen zbývá vybrat správný produkt (službu, událost, atd.) pro reklamu a tyto lidi lákat na naši síť nabídky.
Co reklama na sociálních sítích neumí?
Bohužel reklama na sociálních sítí neumí přesně najít lidi, kteří něco potřebují ihned.
Viz příklad s teenagery, kteří mají rádi fastfood – není těžké je najít a představit jim naše nové rychlé bistro s rozvozem po okolí Olomouce, ale naše reklama je nemusí nutně zastihnout v situaci, kdy mají hlad.
Ačkoliv není vyloučeno, že pár se jich vždy najde. Řekněme, že hlad míváme někdy všichni, chuť na něco máme skoro pořád. Ale složitější už je to třeba s chutí koupit si nové auto, nebo jen třeba pračku. Tady už se do potřeby trefíte těžko.
Toto je obecně problém všech obsahových kampaní (kam spadají i bannery na serverech jako iDnes.cz, Super.cz, Sport.cz či YoutTube.com).
Sociální sítě jsou skvělé, když potřebujete lidi zaujmout, nadchnout je a donutit přemýšlet – ať už to je o tom, že by měli zvážit investici do nových hodinek, nebo změnit/upevnit své volební preference.
Sociální sítě umí nést objednávky – neboť mají dynamický remarketing, tj. inzeráty, kdy jste se včera dívali na nové šaty a teď je vidíte všude. To ale umí i Seznam a Google, jen k tomu využívají jiný reklamní prostor.
Každopádně sociální sítě by měly vždy jít ruku v ruce s dohledatelností vašich produktů/služeb, tj, inzerce ve vyhledávači Googlu a Seznamu. V podstatě není horší situace, než ukázat pomocí svého Facebooku, že máte v prodeji nový model limitovaných adidasek, a váš zákazník při snaze si je další den na internetu najít, objeví inzerci konkurence (a dokonce u ní nakoupí).
Závěr
Často padá otázka, která reklama je lepší. Spousta specialistů na vyhledávací reklamu (Google, Seznam) neřeší sociální sítě, zároveň velká část expertů na social media ignorují dohledatelnost (a myslím, že jich je více než první skupiny).
My si myslíme, že nejlepší je tyto systémy vhodně propojit tak, aby měly jednotný cíl v marketingové strategii a vhodně se doplnily. Aby se jeden reklamní systém nesnažil plnit funkci těch dalších, neboť ať už to je Ads od Googlu, Sklik od Seznamu, ale hlavně Facebook (Instagram), každý z nich je silný v něčem jiném.
Zajímá vás, jak tyto systémy propojit v rámci efektivního výkonnostního marketingu? Dejte nám vědět.
Comments